De Herald of Free Enterprise ferry ramp in 1987

Elk jaar kent wel haar rampspoed, en dus ook mijn geboortejaar. Wanneer ik de kranten uit mijn geboortejaar zie, dan is de ramp met de ferry Herald of Free enterprise de krantenkop die altijd in het oog springt. Daarom besloot ik om er een artikel hier op mijn website aan te wijden.

Herald of Free enterprise: ferry

De Herald of Free Enterprise is een naam die tot de verbeelding spreekt. In 1987 was het de benaming van een ferry van de Britse rederij Townsend Thoresen, dat in 1987 was opgekocht door het meer bekende P&O Ferries.

Het schip was een veerboot voor auto’s die tussen de Britse haven Dover en de Belgische haven Zeebrugge voer. Met een lengte van zowat 132 meter en een capaciteit van bijna 100 wagens kan je wel spreken van een flinke ferryboot.

Herald of Free Enterprise ferry ramp 1987

Het Herald of Free Enterprise accident

De bouw van de Herald of Free Enterprise rondde men af in 1980 af, maar 7 jaar later, op 6 maart 1987, zou het noodlot toeslaan en het accident plaatsvinden. 

Het ongeval zelf is een combinatie van menselijke en technische fouten. Zo ontbraken er de nodige veiligheidssystemen en was er een gebrek aan ventilatie. Zeker dat laatste zou cruciaal zijn, want door het ventilatieprobleem hield men soms de boegdeur bij het vertrek nog even open om zo de uitlaatgassen van de binnenkomende auto’s te laten uitwaaien.

Zoals altijd is er bij de grote commerciële bedrijven ook een ongezond streven naar tijdsefficiëntie. Dat zorgde voor een combinatie van bovenstaande problemen en een situatie waarin men zich probeert te haasten. 

Dit alles zorgde ervoor dat de boegdeur open bleef staan bij het vertrek vanuit Dover over de Noordzee. Het gebrek aan veiligheidssystemen en interne communicatie zorgde dan voor het ongeval dat zou uitmonden in een ramp.

De Herald of Free Enterprise ramp

Er begon dus water door de geopende boegdeur binnen te lopen. Het ontwerp van het schip (een autoferry met grote autodekken) maakte dat vanaf dt moment het hele schip onstabiel werd. De ferry lag ook nog eens laag in het water, want de ballasttanks waren na vertrek nog niet volledig geleegd.Die ballasttanks waren uitzonderlijk gevuld wegens problemen met de vaarroute en laadbrug. Door vertraging in de haven van Dover lag de snelheid ook hoger dan normaal wat er zeker voor zorgde dat water binnenstroomde.

Door de samenloop van bovenstaande omstandigheden kon de ramp met de Herald of Free Enterprise in 1987 plaatsvinden.Het water maken en kapseizen van het schip zou zich voltrekken in amper 90 seconden. (zie samenvatting in de video onderaan dit artikel)

De Herald of Free Enterprise: slachtoffers

Hoewel de Belgische hulpdiensten hun best deden en er zelfs garnaalvissers te hulp schoten, zouden er toch een 193 doden vallen. Men deed zelfs een beroep op radio-amateurs in de Brugse regio om de overbelaste telefoonlijnen te depanneren. Één van die radio-amateurs schreef zelfs ter plekke nog een simpel computerprogramma om digitaal passagierslijsten en slachtofferlijsten op te maken. 1987 is nog niet zo heel lang geleden, maar toch duidelijk een wereld van verschil op vlak van hulpmiddelen.

De ramp met de Herald of Free Enterprise: afwikkeling

Het schip zou later geborgen worden en benefietacties (met onder andere Paul McCartney) zouden de slachtoffers verder helpen.

Het is vooral het luchtbeeld van de gekapseisde ferry Herald of Free Enterprise dat bij tijdgenoten op het netvlies gebrand staat. En ook nu, meer dan 30 jaar later, is het nog altijd een imposant beeld. (zie samenvatting in de video onderaan dit artikel)

Wil je meer weten, dan kan je deze reportage bekijken naar aanleiding van 30 jaar Herald of Free Enterprise Ramp. Hierin wordt alles duidelijk uitgelegd met de sprekende beelden erbij:

https://www.facebook.com/watch/?v=10155824487504622

Verder lezen:
Wikipedia
Rode Kruis