De geschiedenis van taal: beeldtaal

Onze taal evolueert altijd. Wanneer je nu onze digitale berichten leest, dan merk je dat veel woorden en zelfs zinnen vervangen worden door emoticons en emoji. In de geschiedenis van taal merk je duidelijke voorgangers van de smileys als taalvorm.

Het begin in de evolutie van taal: de grottekeningen

Dat beeldtaal een vorm van communicatie is, mag al lang duidelijk zijn. Al meer dan 30.000j geleden begonnen we met het gebruik van tekeningen. Deze tekenden we op rotswanden.

Wat de betekenis van deze rotstekeningen was of hoe ze bijdroegen tot communicatie is nog altijd niet geheel duidelijk. Men vermoed dat het eerder een spirituele communicatie was om bijvoorbeeld een geslaagde jacht af te dwingen.

Wil je trouwens meer hierover weten? Lees dan zeker eens mijn artikel over de petrogliefen die ik in Californië bezocht.

Van rots naar leem

Een volgende belangrijke stap in de geschiedenis van taal was de ontwikkeling van het spijkerschrift. Hiervoor maken we een grote sprong in de geschiedenis, zo’n 6000 jaar geleden. In Mesopotamië gebruikt men vanaf dan pictogrammen die in lemen tabletjes werden gekrast. Combinaties van pictogrammen maakten zo woorden en zinnen.

Ondertussen in Egypte…

Bijna tegelijk met het spijkerschrift ontwikkelen de Egyptenaren hun bekende hiërogliefen. Iedereen kent wel deze manier van communiceren. Makkelijk leek het me niet, want het alfabet bevat wel 7000 elementen.

Heraldiek: een volgende stap in de geschiedenis van de taal

Heraldiek is misschien niet zo een bekend woord, maar iedereen kent wel de wapenschilden van middeleeuwse ridders. Deze wapenschilden werden niet zomaar gekozen maar men dacht ze tot in de puntjes uit. Elk symbool vertelde iets over de ridder en zijn huis.

Een commerciële stap in de evolutie van taal

Met de komst van de industriële revolutie komen er bedrijven. Deze gaan elkaar commercieel beconcurreren. Dit zorgde er in de 20Ste eeuw voor dat bedrijven nu ook gaan adverteren.

De kern van marketing zal de herkenbaarheid van een bedrijf worden. Simpel gezegd: het logo van een bedrijf of onderneming. Denk maar aan de appel of een grote gele M.

Beelden om mee te lachen

Beeldtaal hoeft niet enkel commercieel te zijn, ze kan ook andere boodschappen overbrengen. Denk maar aan cartoons. Vaak zijn woorden niet nodig om een grappige, politieke of andere soort boodschap over te brengen.

Daar zijn ze dan: de emoticons

De emoticon kan je zien als de brenger van vrede op de werkvloer. Wetenschapper Scot Fahlman vond immers de smiley uit om tijdens digitale berichten duidelijk te maken dat je een grapje maakt. Anders was het risico op verkeerde interpretaties té groot.

Geboorte van de smiley? 19 september 1982.

Emoji, het eindstation?

Van emoticon zijn we overgegaan naar de emoji. De emoji, uit het Japans (‘e’ voor ‘beeld’ en ‘moji’ voor ‘taalteken’) gaat verder dan de emoticon en gebruikt ook figuurtjes.

De emoji figuurtjes groeien op dit moment uit tot een overheersend element in onze digitale berichten. Toch bestaan ze al veel langer dan dat. De Japanse ontwerper Shigetaka Kurita ontwikkelde ze al in de jaren ’90, niet zo gek lang na dat de emoticon het licht zag.

Of de emoji het eindstation is van de geschiedenis van onze taal? Neen, want we zullen altijd evolueren. In wat? Geen idee, maar ik ben zeer benieuwd!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × five =