Historicus Rob

Hallo, ik ben Rob en schrijf deze geschiedenisblog. Ik ben een historicus en leraar. Met deze geschiedenisblog wil ik mijn passie voor geschiedenis met jullie delen. Veel leesplezier!

  • Geschiedenisblog
  • Gent
  • Lanaken
  • Recensies
  • Shop
  • Over mij
  • Contact

Crush Texas: een geplande treinbotsing

Texas, Verenigde Staten, 15 september 1896. Op dat moment is het stadje Crush een van de grootste steden in de staat. Maar dat is het maar één dag. Waarom? Omdat het een pop-up stad was die maar voor één doel bestond: “het duel van de ijzeren monsters”, een geënsceneerde treinbotsing met echte treinen.

Ik vertel je hier graag wat meer over deze geplande trein crash, want ik vond het een zeer bizar maar ook interessant verhaal toen ik het voor de eerste keer hoorde.

De economische tijden op het einde van de 19de eeuw zijn niet echt bloeiend te noemen. Nochtans snelt de vooruitgang vooruit. Niet het minste bij de spoorwegmaatschappijen die met telkens nieuwe type treinen de Verenigde Staten ontsluiten.

Een geplande treinbotsing als agressieve marketing: William George Crush

Omdat de economie wat slabbakte bedacht één van die spoorwegmaatschappijen een gedurfde marketingstunt. De Missouri, Kansas & Texas Railroad wou op een originele manier het aantal passagiers en de inkomsten wat opkrikken. En het was de treinbegeleider William George Crush die een gewaagd idee had.

[one-half-first]

William George Crush wou voor meer publiciteit zorgen. En hij zag het groot. Zo bedacht hij een treinbotsing. Het was zijn bedoeling om voor spektakel te zorgen en voor een groot publiek 2 treinen met volle snelheid tegen elkaar te laten botsen.

Deze trein crash zou plaatsvinden in de staat Texas op een verlaten plek. Op deze plek zou een soort pop-up stadje verschijnen.

[/one-half-first]
[one-half]treinbotsing crush[/one-half]

[spacer height=”10px”]

Een geplande treinbotsing: wat met de stoomketels?

Er was echter één probleem. De toenmalige treinen waren locomotiefs met grote stoomketels. Het was de bedoeling om deze treinen tegen hoge snelheid naar elkaar te laten toerijden om zo tot een treinbotsing te komen.

De vraag was natuurlijk wat er zou gebeuren als de twee verhitte stoomketels tegen elkaar zouden crashen. Alle specialisten zeiden dat dit tot een grotere ontploffing zou leiden. Er was maar één ervaringsdeskundige die dit tegensprak. En dat bleek genoeg. Het geplande treinongeluk ging door.

Crush in Texas: een pop-up stadje voor 40.000 toeschouwers

Niet minder dan 40.000 toeschouwers zakten af naar de plek waar de treinen tegen elkaar zouden botsen: de pop-up stad Crush in Texas. Het decor voor een heuse treinbotsing.

[one-half-first]trein ticket crush[/one-half-first]
[one-half]

Zoveel personen bij elkaar was in die tijd het equivalent van de tweede grootste stad in de staat Texas. Niet weinig dus!

Om naar deze plek te geraken had de Missouri, Kansas & Texas Railroad een speciale trein ingelegd.

Een kaartje kostte $ 2.

[/one-half]

 

Het treinongeluk in Crush, Texas

Hoe ging dit treinongeluk nu plaatsvinden? Er werd in de Crush site allereerst een treinspoor van wel 5 kilometer aangelegd. Hierop reden de treinen in volle snelheid naar elkaar toe.

De stoomtreinen waren elk een 35 ton zwaar. De ene was fel groen geverfd, de andere fel rood. Ze trokken ook elk 6 wagons om de treinbotsing spectaculair te maken.

Voor de toeschouwers was er een platform voorzien, met voor de vips een aparte tribune. Er was ook een restaurant, kermisattracties en andere randevenementen om de dag te vullen.

Om 16:00u vertrokken de treinen. Het treinpersoneel sprong uit de locomotieven toen de treinen op dreef begonnen te raken. Ze zouden met een snelheid van bijna 80 km/uur naar elkaar toe razen.

Een treinbotsing wordt een ramp

De treinbotsing in Crush, Texas, was indrukwekkend. Maar het bleef niet bij de trein crash.

[one-half-first]Zoals gevreesd ontploften de stoomketels bij de impact. Hierdoor vlogen stukken metaal van de trein als schrapnel alle kanten uit. Ook richting het publiek.
Veel toeschouwers raakten gewond. Er vielen minstens twee doden ter plekke, maar velen kregen stukken schrapnel in hun lichaam wat voor zware wonden zorgden. [/one-half-first]
[one-half]trein crash crush[/one-half]

Na de eerste chaos liepen veel toeschouwers ook richting de crash om souveniers te verzamelen. Deze waren door de geweldige impact en ontploffing gloeiend heet waardoor er opnieuw enkele gewonden vielen.

William George Crush werd op staande voet ontslagen. Maar de verwachtte negativiteit bleek goed mee te vallen, uiteindelijk groeide de business zelfs. William George Crush kon daarom al snel weer aan de slag bij de spoorwegmaatschappij.

Besluit: de treinbotsing in Crush, Texas

Het is makkelijk om wat meewarig te denken over de geplande treinbotsing. Maar in die tijd, einde 19de eeuw, was het een groot evenement. Stoomlocomotieven bestonden nog niet zo heel lang. Het snelste en meest gebruikte vervoersmiddel was vooral nog het paard.

Het moet dus indrukwekkend zijn geweest om twee indrukwekkende machines in volle snelheid tegen elkaar te zien botsen.

Deze gebeurtenis toont dan wel weer aan dat we als mens vaak denken dat we alle krachten kunnen controleren. Maar onderschatting loopt zelden goed af.

Bron:
Wikipedia
KWBU

Beoordeel dit artikel:

Anderen lazen ook:

  • Het ontstaan van België: de Belgische revolutie in 1830
    Het ontstaan van België: de Belgische revolutie in 1830
  • De Leeuw van Waterloo: alle vragen beantwoord
    De Leeuw van Waterloo: alle vragen beantwoord
  • De letters van het Hollywood bord: geschiedenis & weetjes
    De letters van het Hollywood bord: geschiedenis & weetjes
  • De Duitse bunker onder het casino van Middelkerke
    De Duitse bunker onder het casino van Middelkerke

Hoeveel mensen delen jouw achternaam in België >

Blijf op de hoogte via mijn nieuwsbrief:

Laatste nieuwe artikels:

Machu Picchu – Peru reisverslag (1)

Mijn bezoek: basiliek van Tongeren

De Leeuw van Waterloo: alle vragen beantwoord

Topics

  • Geschiedenisblog
  • Gent
  • Lanaken
  • Recensies
  • Shop
  • Over mij
  • Contact

Inschrijven nieuwsbrief

Meer lezen:

  • De Leeuw van Waterloo: alle vragen beantwoord
    De Leeuw van Waterloo: alle vragen beantwoord
  • De Duitse bunker onder het casino van Middelkerke
    De Duitse bunker onder het casino van Middelkerke

Navigatie

  • Geschiedenisblog
  • Gent
  • Lanaken
  • Recensies
  • Shop
  • Over mij
  • Contact

Disclaimer:
de advertenties op deze website komen
van derde partijen waaronder:
– Google Adsense
– Daisycon
Historicus Rob is niet verantwoordelijk
voor de inhoud van deze advertenties.

Onderwerpen

5de eeuw 6de eeuw 10de eeuw 12de eeuw 13de eeuw 14de eeuw 15de eeuw 16de eeuw 17de eeuw 18de eeuw 19de eeuw 20ste 20ste eeuw 21ste eeuw Antwerpen België Boekrecensie Ditjes&Datjes Duitsland Europa Film recensie Film review Frankrijk Gellik Gent Gesponsorde content Historicus Kesselt Lanaken Media middeleeuwen museum Nederland Neerharen Onderwijs Op uitnodiging Oudheid prehistorie Reizen Rekem Reviews Smeermaas Tweede Wereldoorlog USA Veldwezelt
Schrijf je hier in voor mijn nieuwsbrief >
Meer weten
Deze website gebruikt cookies om je bezoek te vergemakkelijken & voor marketingdoeleinden. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer info mag je me contacteren via de contactpagina. Veel leesplezier!

Aanvaarden & website bezoeken Meer info
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT