Historicus Rob

Hallo, ik ben Rob en schrijf deze geschiedenisblog. Ik ben een historicus en leraar. Met deze geschiedenisblog wil ik mijn passie voor geschiedenis met jullie delen. Veel leesplezier!

  • Geschiedenisblog
  • Gent
  • Lanaken
  • Recensies
  • Shop
  • Over mij
  • Contact

Koopgedrag als resultaat van de prehistorie

Onlangs las ik een interessant artikel in de Knack. Men koppelde ons koopgedrag van nu aan onze geschiedenis. Alles wat we nu doen wordt blijkbaar nog altijd beslist door ons oerbrein, dat in de prehistorie werd gevormd.

Consumentengedrag gecontroleerd door ons oerbrein

Dat oerbrein controleert ons koopgedrag op verschillende manieren:

  • We kennen geen verzadigingsgevoel
  • Kopen kost ons geen inspanning meer
  • Status is nog altijd belangrijk
koopgedrag

#1 We kennen geen verzadigingsgevoel

We proberen nooit naar een supermarkt te gaan wanneer we honger hebben, want dan gaat het helemaal mis. Maar net zoals de jagers-verzamelaars alle voedsel meegraaiden wat ze vonden, want stel dat je de volgende dag niets meer vindt, zo kopen wij ook altijd teveel. Just in case, gewoon voor de zekerheid, je weet nooit wanneer je het nog kan gebruiken of omdat we nu toch in de winkel zijn. We hebben allemaal wel eens dat winkel-excuus gebruikt. Het is ons oerbrein dat die veiligheid nog altijd ingebouwd heeft.

#2 Kopen kost ons geen inspanning meer

We hebben een valstrik voor ons zelf gemaakt toen we dingen met geld begonnen kopen. Ons shopgedrag kende betere grenzen toen we nog aan ruilhandel deden. Wanneer we iets weggeven dat ons veel moeite heeft gekost, denk aan het maken van iets, dan denken we twee keer na of iets wel de moeite waard is om te kopen. Met geld staan we er veel minder snel bij stil. Zeker wanneer we betalen met bankcontact. Nog geen minuut kost het. Vier toetsen indrukken en je hebt iets gekocht.

consumentengedrag

#3 Status is nog altijd belangrijk

Ons oerbrein fluistert het ons al sinds de prehistorie in: status is belangrijk. Logisch natuurlijk, we kiezen allemaal liever iemand die geslaagd is in het leven. En hoe toon je dat? Door je bezittingen en verwezelijkingen te tonen. Daarom kopen we graag. Het toont onze rijkdom, onze smaak.

Besluit: ons koopgedrag is nog hetzelfde als vroeger?

Kunnen we ons koopgedrag dan helemaal niet sturen wanneer we gaan shoppen? Het artikel besluit van wel. Want ons brein kan rationeel denken. Helaas houdt het dat niet lang vol omdat dit veel moeite kost. We vallen dus snel terug op onze instincten, en dat is het moment dat ons oerbrein het overneemt. Herkenbaar?

Bron: “Shoppen als een holbewoner”, Stefanie Van Den Broeck, Knack, 25 maart 2015

Anderen lazen ook:

  • Mijn figuratie voor de emperor film in Gent
    Mijn figuratie voor de emperor film in Gent
  • Alles over het Drie Koningen feest
    Alles over het Drie Koningen feest
  • Wat zijn petrogliefen?
    Wat zijn petrogliefen?
  • Machu Picchu - Peru reisverslag (1)
    Machu Picchu - Peru reisverslag (1)

Hoeveel mensen delen jouw achternaam in België >

Blijf op de hoogte via mijn nieuwsbrief:

Laatste nieuwe artikels:

Machu Picchu – Peru reisverslag (1)

Mijn bezoek: basiliek van Tongeren

De Leeuw van Waterloo: alle vragen beantwoord

Topics

  • Geschiedenisblog
  • Gent
  • Lanaken
  • Recensies
  • Shop
  • Over mij
  • Contact

Inschrijven nieuwsbrief

Meer lezen:

  • Wat zijn petrogliefen?
    Wat zijn petrogliefen?
  • Machu Picchu - Peru reisverslag (1)
    Machu Picchu - Peru reisverslag (1)

Navigatie

  • Geschiedenisblog
  • Gent
  • Lanaken
  • Recensies
  • Shop
  • Over mij
  • Contact

Disclaimer:
de advertenties op deze website komen
van derde partijen waaronder:
– Google Adsense
– Daisycon
Historicus Rob is niet verantwoordelijk
voor de inhoud van deze advertenties.

Onderwerpen

5de eeuw 6de eeuw 10de eeuw 12de eeuw 13de eeuw 14de eeuw 15de eeuw 16de eeuw 17de eeuw 18de eeuw 19de eeuw 20ste 20ste eeuw 21ste eeuw Antwerpen België Boekrecensie Ditjes&Datjes Duitsland Europa Film recensie Film review Frankrijk Gellik Gent Gesponsorde content Historicus Kesselt Lanaken Media middeleeuwen museum Nederland Neerharen Onderwijs Op uitnodiging Oudheid prehistorie Reizen Rekem Reviews Smeermaas Tweede Wereldoorlog USA Veldwezelt
Schrijf je hier in voor mijn nieuwsbrief >
Meer weten
Deze website gebruikt cookies om je bezoek te vergemakkelijken & voor marketingdoeleinden. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer info mag je me contacteren via de contactpagina. Veel leesplezier!

Aanvaarden & website bezoeken Meer info
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT