Historicus Rob

Hallo, ik ben Rob en schrijf deze geschiedenisblog. Ik ben een historicus en leraar. Met deze geschiedenisblog wil ik mijn passie voor geschiedenis met jullie delen. Veel leesplezier!

  • Geschiedenisblog
  • Gent
  • Lanaken
  • Recensies
  • Shop
  • Over mij
  • Contact

Koopgedrag als resultaat van de prehistorie

Onlangs las ik een interessant artikel in de Knack. Men koppelde ons koopgedrag van nu aan onze geschiedenis. Alles wat we nu doen wordt blijkbaar nog altijd beslist door ons oerbrein, dat in de prehistorie werd gevormd.

Consumentengedrag gecontroleerd door ons oerbrein

Dat oerbrein controleert ons koopgedrag op verschillende manieren:

  • We kennen geen verzadigingsgevoel
  • Kopen kost ons geen inspanning meer
  • Status is nog altijd belangrijk
koopgedrag

#1 We kennen geen verzadigingsgevoel

We proberen nooit naar een supermarkt te gaan wanneer we honger hebben, want dan gaat het helemaal mis. Maar net zoals de jagers-verzamelaars alle voedsel meegraaiden wat ze vonden, want stel dat je de volgende dag niets meer vindt, zo kopen wij ook altijd teveel. Just in case, gewoon voor de zekerheid, je weet nooit wanneer je het nog kan gebruiken of omdat we nu toch in de winkel zijn. We hebben allemaal wel eens dat winkel-excuus gebruikt. Het is ons oerbrein dat die veiligheid nog altijd ingebouwd heeft.

#2 Kopen kost ons geen inspanning meer

We hebben een valstrik voor ons zelf gemaakt toen we dingen met geld begonnen kopen. Ons shopgedrag kende betere grenzen toen we nog aan ruilhandel deden. Wanneer we iets weggeven dat ons veel moeite heeft gekost, denk aan het maken van iets, dan denken we twee keer na of iets wel de moeite waard is om te kopen. Met geld staan we er veel minder snel bij stil. Zeker wanneer we betalen met bankcontact. Nog geen minuut kost het. Vier toetsen indrukken en je hebt iets gekocht.

consumentengedrag

#3 Status is nog altijd belangrijk

Ons oerbrein fluistert het ons al sinds de prehistorie in: status is belangrijk. Logisch natuurlijk, we kiezen allemaal liever iemand die geslaagd is in het leven. En hoe toon je dat? Door je bezittingen en verwezelijkingen te tonen. Daarom kopen we graag. Het toont onze rijkdom, onze smaak.

Besluit: ons koopgedrag is nog hetzelfde als vroeger?

Kunnen we ons koopgedrag dan helemaal niet sturen wanneer we gaan shoppen? Het artikel besluit van wel. Want ons brein kan rationeel denken. Helaas houdt het dat niet lang vol omdat dit veel moeite kost. We vallen dus snel terug op onze instincten, en dat is het moment dat ons oerbrein het overneemt. Herkenbaar?

Bron: “Shoppen als een holbewoner”, Stefanie Van Den Broeck, Knack, 25 maart 2015

Anderen lazen ook:

  • emperor gent
    Mijn figuratie voor de emperor film in Gent
  • drie-koningen-feest
    Alles over het Drie Koningen feest
  • Machu Picchu - Peru reisverslag (1)
    Machu Picchu - Peru reisverslag (1)
  • De Leeuw van Waterloo: alle vragen beantwoord
    De Leeuw van Waterloo: alle vragen beantwoord

Hoeveel mensen delen jouw achternaam in België >

Meer lezen:

  • cricket-sport-ontstaan
    Waar komt cricket vandaan? Ontstaan & uitvinding van…
  • Machu Picchu - Peru reisverslag (1)
    Machu Picchu - Peru reisverslag (1)

Ferraris kaart atlas button

Laatste nieuwe artikels:

Waar komt cricket vandaan? Ontstaan & uitvinding van cricket.

Wie is Ensor?

De populairste meisjesnamen & jongensnamen doorheen de tijd

Topics

  • Geschiedenisblog
  • Gent
  • Lanaken
  • Recensies
  • Shop
  • Over mij
  • Contact

Inschrijven nieuwsbrief

Navigatie

  • Geschiedenisblog
  • Gent
  • Lanaken
  • Recensies
  • Shop
  • Over mij
  • Contact

Disclaimer:
de advertenties op deze website komen
van derde partijen waaronder:
– Google Adsense
– Daisycon
Historicus Rob is niet verantwoordelijk
voor de inhoud van deze advertenties.

Onderwerpen

5de eeuw6de eeuw10de eeuw12de eeuw13de eeuw14de eeuw15de eeuw16de eeuw17de eeuw18de eeuw19de eeuw20ste20ste eeuw21ste eeuwBelgiëBoekrecensieDenemarkenDitjes&DatjesDuitslandEuropaFilm recensieFilm reviewFrankrijkGellikGentHistoricusItalieKesseltLanakenMediamiddeleeuwenmuseumNederlandNeerharenOnderwijsOp uitnodigingOudheidprehistorieRekemReviewsSmeermaasTweede WereldoorlogUSAVeldwezeltVerenigd Koninkrijk
Go to mobile version